Q & A
Jewellery Finland Q&A
1. Mikä on Jewellery Finland?
Vastaus: Jewellery Finland on suomalaisen korualan digitaalinen alusta, joka kokoaa yhteen suomalaisen korun ja sen tekijät. Alusta kasvattaa alan ja sen toimijoiden näkyvyyttä ja arvostusta sekä toimii alan äänenä ja yhteisönä. Alusta tarjoaa myös verkostoitumismahdollisuuksia, osaamisen ja palveluiden markkinointia, alan tapahtumat kokoavan tapahtumakalenterin sekä inspiroivan kuvagallerian.
2. Kenelle Jewellery Finland on tarkoitettu?
Vastaus: Alusta on avoin kaikille suomalaisen korualan ammattilaisille, kuten:
- Kultasepät ja muotoilijat, kuten itsenäiset suunnittelijat ja käsityöläiset
- Korubrändit ja valmistajat, niin suuremmat kuin pienemmät tuotemerkit
- Jälleenmyyjät ja galleriat & museot, esimerkiksi kivijalkamyymälät ja näyttelytilat
- Yhteisöt, kuten yhdistykset
Alusta ei ole tarkoitettu harrastajille, vaan alan ammattilaisille ja yrityksille.
3. Mitä hyötyä saan liittymisestä?
Vastaus: Alustan jäsenenä saat näkyvyyttä omille tuotteillesi ja palveluillesi. Lisäksi pääset osaksi ammattilaisten verkostoa sekä saat pääsyn ajankohtaisiin tietoihin ja resursseihin, jotka tukevat liiketoimintasi kasvua.
4. Kuka voi liittyä Jewellery Finland -alustaan?
Vastaus: Alusta on tarkoitettu kaikille suomalaisen korualan ammattilaisille, mukaan lukien muotoilijat, kultasepät, brändit, jälleenmyyjät, yhdistykset ja yhteisöt sekä galleriat. Alusta on tarkoitettu Suomessa kultaseppäkulttuurin silmin, ensisijaisesti jalometalleista, valmistetuille koruille. Alusta on tarkoitettu ensisijaisesti toimijoille, joilla on Y-tunnus. Mikäli taitelija/freelancer haluaa liittyä alustalle ilman Y-tunnusta eikä ole vielä verkostossamme tuttu, pyydämme ennen profiilin julkaisua suosituksia ammattitaidon ja osaamisen todentamiseksi.
5. Olen alan opiskelija, voinko liittyä alustalle?
Kyllä voit! Alustalla toimivilla tulee kuitenkin olla kyvyt ja resurssit saattaa omat tuotteensa ja palvelunsa kuluttajien ostettavaksi sekä taata ammattimainen työnjälki ja laatu.
6. Olemme kultasepänalan perinteinen kivijalkamyymälä, jossa myymme myös ulkomailta tuotuja tuotteita. Voimmeko olla mukana alustalla?
Vastaus: Kyllä, lämpimästi tervetuloa mukaan! Profiilin tulee kuitenkin keskittyä esittelemään valikoimanne suomalaisia korumallistoja ja suunnittelijoita sekä tarjoamianne palveluita. Profiilin tarkoituksena ei ole listata edustamianne ulkomaisia merkkejä.
7. Myymme second hand -koruja, voimmeko liittyä alustalle?
Vastaus: Kyllä, jos valikoimissanne on kotimaisia jalometalli/kultaseppäkulttuurin koruja.
Valikoimissasi saattaa olla myös muita second hand and vintage -koruja, mutta alustalle tehtävän profiilin tulee esitellä vain suomalaisia koruja.
8. Voinko liittyä mukaan, jos valmistan asustekoruja, kuten vaneri- tai akryylikoruja?
Vastaus: Alusta on tarkoitettu kultaseppäkulttuurin silmin valmistetuille koruille. Tämän vuoksi alustalle ei oteta korubrändejä, jotka ovat keskittyneet asustekoruihin. Kuitenkin jos tekijällä on jalometallikorujen lisäksi valikoimissa yksittäisiä vaneri- tai akryylikoruja, on näiden esitteleminen sallittua alustalla.
9. Olen korutaiteilija, voinko esitellä teoksiani alustalla? /Olen korumuotoilija, mutta en valmista itse tuotteitani, voinko liittyä mukaan?
Vastaus: Korutaitelijat ja -muotoilijat ovat tervetulleita esittelemään osaamistaan alustalla, pyydämme kuitenkin huomioimaan, että esiteltävissä teoksissa materiaalien painopisteen tulisi olla jalometalleissa. Korumuotoilijoiden esiteltävän osaamisen pitää liittyvä Suomessa valmistettaviin koruihin.
10. Tuleeko alustalla olevien tuotteiden ja palveluiden olla suomalaisia?
Vastaus: Alustalla saa olla vain Suomessa valmistettuja koruja. Liittymällä alustalle tekijä takaa tuotteidensa kotimaisen alkuperän. Tekijä on tarvittaessa sitoutunut avaamaan tuotantoprosessiaan ja toimitusketjuaan. Suomalaiseksi koruksi ei katsota ulkomailta tilattujen moduuliosien yhdistämistä toisiinsa vaan korujen pitää sisältää käsityömäisiä työvaiheita myös Suomessa.
11. Onko Jewellery Finlandiin liittyminen maksullista?
Vastaus: Alustalle liittyminen, perusprofiilin luominen sekä perusnäkyvyys on maksutonta.
Tulevaisuudessa tarjoamme myös laajempia näkyvyys- ja mainosmahdollisuuksia niille toimijoille, joita kiinnostaa brändinsä tunnettavuuden kasvattaminen.
12. Miten voin liittyä mukaan?
Vastaus: Voit rekisteröityä suoraan verkkosivustollamme sivulla Liity mukaan ja luomalla käyttäjätunnuksen.
Profiilin luomisen jälkeen voit lisätä tietoja yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi.
13. Mitä Jewellery Finlandin käyttö maksaa?
Vastaus: Perusprofiilin luominen ja alustalle liittyminen on maksutonta. Tarjoamme kuitenkin maksullisia lisäpalveluita, kuten korostettuja profiileja, mainospaikkoja, näkyvyyttä uutiskirjeissä ja sponsoroitua sisältöä. Tarkemmat hinnat määritetään palvelun kehittyessä.
14. Miten profiilini saa mahdollisimman paljon näkyvyyttä alustalla?
Vastaus: Näkyvyyttä voi kasvattaa päivittämällä profiilia säännöllisesti, lisäämällä laadukkaita kuvia ja kuvaustekstejä.
Tulevaisuudessa tarjoamme myös maksullisia mainosvaihtoehtoja, joita hyödyntämällä saat lisänäkyvyyttä ja valokeilan tuotteillesi.
15. Miten alusta eroaa muista korualan markkinointi- ja myyntikanavista?
Vastaus: Jewellery Finland on nimenomaan suomalaisen korualan toimijoille räätälöity kokonaisuus, joka yhdistää markkinointimahdollisuudet, alan eteen tehtävät ponnistukset ja ajankohtaisen tiedon yhteen paikkaan. Se ei ole pelkästään myyntikanava, vaan laajempi ammattilaisten ekosysteemi myös sisäiseen verkostoitumiseen ja ajankohtaisen tiedon jakamiseen. Alustalla myös pienemmät toimijat pääsevät esiin ja kuluttajat löytävät kootusti tietoa alasta sekä alan tapahtumista.
16. Onko Jewellery Finlandista hyötyä myös aloittaville korualan yrittäjille?
Vastaus: Ehdottomasti! Alustan avulla voi kehittää omaa liiketoimintaa, löytää asiakkaita ja verkostoitumismahdollisuuksia sekä alan ajankohtaista tietoa.
17. Voinko myydä korujani Jewellery Finlandin kautta?
Vastaus: Tällä hetkellä alusta ei ole suora verkkokauppa, mutta se tarjoaa mahdollisuuden ohjata liikennettä omaan verkkokauppaasi tai jälleenmyyjien sivustoille. Mikäli sinulla ei ole omaa verkkokauppaa, saat veloituksetta verkkokaupan käyttöösi Jules & Berylin kautta. Jules & Berylin verkkokauppaan listatut tuotteet näkyvät suoraan profiilisi yhteydessä. Tutustu tarkemmin julesandberyl.fi.
18. Miten voin mainostaa tuotteitani tai palveluitani Jewellery Finlandissa?
Vastaus: Voit hyödyntää maksullisia mainos- ja nostopaikkoja. Tarjoamme myös mahdollisuuden sponsoroituihin sisältöihin ja yhteistyömahdollisuuksiin. Tulemme kertomaan näistä mahdollisuuksista lisää tietoa myöhemmin.
19. Miten alustaa markkinoidaan?
Vastaus: Alustan markkinoinnissa on tärkeää kunkin tekijän oma markkinointi, joka vaikuttaa kokonaisuutena alustan sekä suomalaisen korun näkyvyyteen. Muistathan siis kertoa alustasta esimerkiksi omille someseuraajillesi! Markkinoimme alustaa orgaanisen näkyvyyden sekä maksetun mainonnan kautta.
20. Miten voin päivittää omia tietojani?
Vastaus: Voit päivittää tietojasi kirjautumalla sisään ja siirtymällä Oma profiili -osioon. Sieltä voit muokata:
- Yrityksen tai brändin esittelytekstiä
- Yhteystietoja ja verkkosivulinkkejä
- Kuvagalleriaasi
- Tarjolla olevia tuotteita ja palveluita
21. Mitä tietoja kannattaa valmistella ennen profiilin täyttämistä?
Vastaus: Parhaan näkyvyyden ja vaikuttavan profiilin saat, kun valmistelet nämä tiedot etukäteen:
- Yrityksen tai brändin kuvaus – selkeä ja kiinnostava esittely
- Slogan
- Verkkosivut ja sosiaalisen median linkit
- Profiilikuva, mielellään neliönmuotoinen
- Taustakuva tuotteistasi, mielellään vaakasuuntainen
- Logo, neliönmallinen, ei läpinäkyvällä pohjalla
- Kuvagallerian sisältö – laadukkaat tuotekuvat ja brändikuvat
- Tuote- ja palvelutiedot – mitä myyt ja kenelle
- Yhteystiedot – sähköposti, puhelin, osoite
22. Miten kuvagalleria toimii?
Vastaus: Kuvagalleria on tärkeä osa profiilia, ja sen avulla voit esitellä tuotteitasi ja tyyliäsi visuaalisesti. Voit lisätä ja päivittää kuvia Mediagalleria -osiossa.
Vinkkejä hyvään kuvagalleriaan:
- Käytä laadukkaita, tarkkoja kuvia
- Näytä tuotteet eri kulmista ja käytössä
- Lisää taustatiedot ja kuvaustekstit
- Päivitä sisältöä säännöllisesti, jotta se pysyy ajankohtaisena
23. Minulla ei ole nettisivuja, toimiiko alusta minulle?
Vastaus: Ehdottomasti! Pystyt hyödyntämään portfoliosivuasi mininettisivuna. Portfoliosivusi saa personoidun verkkosivuosoitteen, jota voit hyödyntää omassa toiminnassasi.
24. Minulla ei ole käyntiosoitetta, enkä halua kotiosoitettani näkyviin. Miten toimin?
Vastaus: Voit määrittää osoitetietoja syötettäessä haluatko näyttää tarkan osoitteen vai piilotetaanko se.
25. Otan vastaan asiakkaita vain ajanvarauksella, mitä kirjoitan aukioloaikoihin?
Vastaus: Aukioloaikaan voi kirjoittaa ’Avoinna sopimuksen mukaan’.
26. Mitä teen, jos kohtaan teknisiä ongelmia?
Vastaus: Jos kohtaat teknisiä ongelmia, voit ottaa yhteyttä käyttäen sivuston Ota yhteyttä -lomaketta.
Nopeuttaaksesi ratkaisua, kerro mahdollisimman tarkasti:
- Mitä ongelma koskee (kirjautuminen, kuvien lataus jne.)
- Kuvakaappaus ongelmasta
- Käyttämäsi selain ja laite (tietokone, puhelin)
27. Mihin profiilin tietoja käytetään?
Vastaus: Antamasi tiedot muodostavat sinulle portfoliosivun, joka esittelee toimintaasi mininettisivuna. Lisäksi profiiliin täytettyjä tietoja ja valokuvia voidaan käyttää portfoliosivusi ja alustan markkinoinnissa.
28. Kuka hallinnoi alustaa ja mitä tietoturvatoimia on käytössä?
Vastaus: Jewellery Finlandin omistaa ja hallinnoi Jules & Beryl Oy (3112253-7). Alustan tietoturva on korkealla tasolla, ja noudatamme GDPR-vaatimuksia varmistaaksemme käyttäjiemme tietosuojan.
29. Miten voin antaa palautetta tai kehitysehdotuksia alustaan liittyen?
Vastaus: Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia! Voit lähettää meille viestin Ota yhteyttä – lomakkeen kautta.